Chill-week 2: Lees en geniet

Ontspanning zoeken is vaak lastig. We vinden dat we vooral heel doelgericht en productief bezig moeten zijn. Daarbij vergeten we dat ontspanning zeer nodig is voor ons brein en ons gevoelsmatige leven om tot rust te komen. Ontspanning en het nemen van rust en pauzes is van groot belang om je doelgerichte plannen, taken, gedachten, keuzes, leven goed te kunnen leven. Je kan uren doorploeteren en extreem gestrest en half huilend die ene oh zo belangrijke taak proberen af te maken waarbij je door alle stress niet meer tot inzichten kan komen en eigenlijk niks anders meer wilt dan diep en donker te verdwijnen onder een dikke laag dekens. Of je neemt pauze, schakelt even helemaal af, en bekijk die ene oh zo belangrijke taak daarna opnieuw met verse energie en een opgeschoond brein. Geloof me, daar maak je je leven echt een stuk plezieriger van. Want EN je bent chiller EN je doet je taken waarschijnlijk sneller EN je doet ze beter EN je zult veel tevredener zijn met jezelf en het doel wat je behaald hebt.

Het is handig om een koffer vol ontspanningen-dingen op voorhand te hebben. Zo hoef je niet in het heetst van de strijd ook nog gaan zitten bedenken wat je in hemelsnaam kan gaan doen om te ontspannen. De ‘ lively up yourself’ week is hier een goed voorbeeld van. Een handleiding om 5 dagen lang iets ontspannens te doen. Nu hoeven we natuurlijk niet iedere week onze kledingkast door te spitten of onze nagels te doen, of hebben we geen zin om iedere week een nieuwe make-up look uit te proberen. Daarom is het leuk om je ontspanningsdingen per week af te wisselen. Ik vind het – net als bij de ‘lively up yourself’ week – fijn om mijn ontspanningsdingen per week in een bepaald thema te gieten. Ik plan ze van te voren uit, want als ik mijn ontspanning niet inplan skip is ze nog wel eens en door je een week met hetzelfde thema bezig te houden kan je in een week er ook nog eens iets mee bereiken. Niet dat ‘iets bereiken’ het doel moet zijn van je ontspanningsactiviteiten. Ontspannen is het doel op zich. Ik zal even een voorbeeld schetsen van wat ik hiermee bedoel aan de hand van het thema van deze week; lezen.

Als ik ‘random’ ga kiezen om vandaag als ontspanning te gaan lezen, lees ik die dag misschien 1 of 2 uurtjes om het boek vervolgens weer weg te leggen. Mij kennende krijg ik een maand later weer een ingeving om als ontspanning eens te gaan lezen en dan kan ik weer overnieuw beginnen in datzelfde boek omdat ik geen idee meer heb waar het eigenlijk over ging. Dit is (voor mij) geen bevredigende manier van ontspannen. Wat als gevolg heeft dat ik bij de volgende lees-ingeving mezelf ga dwingen het hele boek in 1 ruk uit te lezen omdat ik weet dat ik het anders niet meer oppak. Waardoor het ‘ontspannen-boek-lezen’ een vreselijk drama wordt waarin ik diep in de nacht half slapend mezelf op mijn hoofd loop te tikken om wakker te blijven omdat ik het boek uit MOET krijgen die dag. Dan ga je doel wel aardig voorbij, op z’n zachtst gezegd.

Als ik nu mijn hele week in het kader van lezen zet en deze momenten in de week inplan is de kans veel groter dat ik op een fijne manier het boek uit heb aan het eind van de week. Hierdoor kan ik veel beter ontspannen en kan ik genieten van de momenten op de dag die ik kan verdwalen in mijn boek. En aan het eind van de week kan ik het boek afvinken van mijn ‘Te Lezen in 2020’- boekenlijst. Want dat vinden wij mensen een van de beste gevoelens op aard; het afstrepen van een item op een door onszelf opgedragen to-do list. Klinkt heel wat beter dan scenario 1, toch?

Goed, deze komende dagen gaan we dus lezen. Het stappenplan en het omschrijven van de onderdelen en dagen is een stuk minder ingewikkeld dan de ‘lively up yourself’ week. Tenminste, ik neem aan dat ik niet iedere dag een uitgebreide omschrijving hoef te geven van hoe ik die dag lees ( mocht daar wens naar zijn dat doe ik dat natuurlijk graag). So, let’s go!

Lees-dag 1: Aandacht geven aan je boekenplank

  • Loop naar je boekenkast / boekenplank / die stapel ondergestofte boomblaadjes onder je bed en geef je analoge leeswaar eens wat liefde. Boeken worden in deze digitale tijd nog al eens verwaarloosd en verdienen ook daarom soms een beetje meer aandacht, want ze zijn zo waardevol! Blaas het stof eraf, poets vettigheidjes van de cover en geef ze opnieuw een plek in je woning. Rangschrik ze op kleur, alfabet, onderwerp of maak creatieve teksten met de titels.

Ik vind het fijn om er stapeltjes op kleurschema van te maken, zodat er eventueel ook nog plek is om nooit-gebruikte voorwerpen of tierelantijntjes op of om te kunnen plaatsen.

  • Terwijl je bezig bent komen er vanzelf gedachtes over de boeken bij je naar boven. Sommige waren leuk, anderen heb je veel van geleerd, weer een ander heb je niet uitgelezen of misschien zelfs nog nooit gelezen. Kies 5 boeken uit die op je potentiele te (her)lezen-stapeltje komen.

Lees-dag 2: Kies je boek en plan je leesmomenten

  • Kijk nog eens door je stapeltje boeken die je gisteren apart hebt gelegd. De bedoeling is dat je er 1 (niet 2, nee echt 1) kiest om de komende week te lezen. Welk boek spreekt je het meest aan? Of lijkt je leuk? Krijg je zin in om te lezen? Bedenk hierbij dat het de bedoeling om te ontspannen. En even helemaal los te komen van de dagelijkse dingen. Een diep wetenschappelijk boek over de werking van Pythagoras bij diepzeekrieltjes is daarom niet aan te raden. Ga eerder voor een fictieboek zoals een roman of detective. Net wat jij leuk vind. Ik ga voor ‘Ik omhels je met duizend armen’ van Ronald Giphart. Hoewel de kringloopwinkel waar ik deze gekocht hebt hem gelabeld heeft onder ‘Educatief, Opvoeding & Onderwijs’ ( degene die dit bedacht heeft, heeft duidelijk nooit een boek van Giphart gelezen, of je moet een in detail beschreven scheldpartij van twee volwassenen over hoe lelijk de geslachtsdelen van de ander zijn om deze al kotsend op tafel te gooien midden in een familierestaurant als Educatieve Opvoeding beschouwen, natuurlijk ) valt dit toch echt onder de afdeling Romans.
  • Als je jouw boek hebt gekozen ga je een planning maken. Ik kijk daarbij naar hoeveel pagina’s mijn boek heeft. ‘Ik omhels je met duizend armen’ heeft 319 pagina’s. Als ik vandaag begin en het boek in een week wil uitlezen heb ik 6 dagen om te lezen. 319:6= 53,16666666667 pagina’s per dag. Ik gok dat dit gemiddeld op zo’n 1,5 uur per dag komt, maar dat kan ik ook totaal mis hebben. Dat klinkt misschien lang, maar tegenwoordig duurt de gemiddelde speelfilm al langer dan dat (en soms zelfs een aflevering van een serie). Mocht het wel kloppen dan kan ik dus kijken of ik 1,5 uur per dag leertijd in mijn agenda kan krijgen. Een andere optie is op werkdagen 1 of een half in te plannen en de andere uren/pagina’s er op vrije dagen bij te pakken. Mocht je nu zo’n volle agenda hebben dat je met moeite een half uurtje per dag kan vrijmaken dan zal ik je ten eerste aanraden om een goed naar je planning en bezigheden te kijken, een dunner boek te nemen of je leesweek te verlenen naar 2 weken. Het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk! Ben je uit hoeveel pagina’s en tijd je per dag kan besteden dan plan je het in je agenda.
  • En begin met lezen! Mocht je uren met de planning bezig zijn geweest dan kan je natuurlijk ook morgen beginnen met lezen. Of vast de 1e 3 pagina’s lezen.

Leesdag- 3 & 4 & 5 & 6 &7

  • Maak een lekker snackje voor jezelf klaar
  • Pak er wat lekker te drinken bij
  • Ga zitten/liggen op je balkon/in de tuin/voor het raam; als er maar zon is ( op zonnige dagen natuurlijk). Bij gebrek aan zon kruip dan lekker met een dekentje op de bank, op de grond met een kussen of in bed. Bij deze laatste plek loop ( of lig ) je wel het risico dat je in slaap valt. Waar je je ook nestelt:
  • Lees
  • en geniet

Ik wens je heel veel leesplezier!

Liefs, Sanne

Leave a Comment